Sunday 23 July 2017

Kembara Jepun : Osaka

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang;

Seperti yang aku janjikan sebelum ni, aku akan membuat huraian perjalanan detail untuk setiap bandar yang aku kunjungi. Kalau nak aku buat huraian dalam satu entry, pasti nya akan jadi panjang giler. Jadi lebih sesuai aku buat part by part.

Untuk Entry penuh Kembara Jepun aku, boleh refer pada LINK INI.

Dan kali ni, OSAKA!!!!!

1.0) Pendahuluan:

Perjalanan kami ke Jepun adalah melalui Osaka. Di mana kami touch down di Kansai International Airport. Jadi kami plan menghabiskan selama 1 hari sahaja di Osaka sebelum explore bahagian lain di Jepun.

2.0 Review Peribadi;

Bandar Osaka ni secara mudah boleh digambarkan sebagai bandar perlabuhan. Kreatifnya, mereka mengubah landskap bandar ini dari sekadar bandar perlabuhan kepada sebuah bandar perlancongan yang meriah dengan pelbagai daya tarikan. Kebanyakkan daya tarikan di Osaka adalah jenis binaan baru bandar. Bukan jenis historical atau pun natural. Tapi seronok jugak la untuk diterokai. Sehari je dah dikira memadai untuk merayap di Osaka.

Ada beberapa tempat di sekitanyer nya juga yang menarik untuk dilawati seperti di Nara yang terkenal dengan taman rusa nya dan juga Kobe. Tapi kami kurang berminat nak ke sana. Antara faktor nya adalah sebab sehari  di Osaka dah cukup untuk buat kaki melecek, serta Osaka Amazing Pass tak cover ke sana. Di samping itu, attraction yg ada di 2 bandar berhampiran tu, lebih kurang je jugak dengan Osaka.

Kalau bagi mereka yang berkesempatan dan trip memang boleh spend 2 hari kat Osaka, sesuai la jugak nak ke Nara dan Kobe.

3.0 Perjalananku:

Aku sampai di Kansai International Airport dalam jam 9am. Siap dengan keluar dari flight semua dah la tu. Aku dah bersarapan dalam flight lagi. Sampai-sampai sana kira dalam keadaan bertenaga la tu. Lagipun, aku baru first time jejak Jepun, jenuh pulak nak cari makanan halal kat sana. Jadi baik aku makan dalam flight Air Asia yg dah memang serve halal food kat atas tu.

Waktu di imegresen, kami diminta untuk isi borang dengan full address tempat penginapan. Walaupun penginapan kami adalah di AirBnB.
Menuju ke information Centre di Kansai Airport

Dalam jam 10.00am macam tu, baru la kami betul2 settle, dan bergerak ke Information Centre. Niat kami nak membeli Osaka Amazing Pass. Ini adalah pass yg sangat disyorkan kalau travel ke bumi Osaka. Dengan Pass ni, pelancong mendapat akses terus ke lebih 40 tarikan di Osaka. Kosnya dalam JPY2300 (MYR92). Hebat nya pass ni sebab cover untuk tiket train jugak. Jadi once dah beli pass tu, memang tak perlu fikir dah pasal nak berjalan kat sana. Semua dah masuk sekali, kecuali makan.

Tapi pass ini hanya valid dalam tempoh sehari sahaja. Bukan tempoh 24jam. Kalau start pakai pass tu dah petang, memang rugi la. Di samping itu, Pass ini hanya valid setelah berada di Osaka. Pass ini tak cover perjalanan dari Kansai International Airport tu ke Bandar Osaka. Dah lama kami beratur, baru ada tourism staff tu bagi tahu, yang setakat Osaka Amazing pass, kami boleh beli di stesen Tren di pintu masuk nak ke terminal Train. Yang orang beratur panjang dan lama tu, sebab orang nak redeem JR pass mereka. Huhuhu.

Then, kami meneruskan perjalanan kami menaiki Nankai Line dari Airport straight ke Osaka. Di Osaka ni, terminal utama dia dikenali sebagai Namba Station. Maka, kalau nak pilih AirBnB, make sure senang akses nya nak ke Namba Station. Sampai di Namba Station, kami serang Information Center nya dulu. Niat nya sebab kami nak dapatkan map/peta untuk jaringan train di Osaka. Terus termenung tengok jaringan train dia. Huhuhu. Di samping itu, kami juga nak dapatkan peta Bandar Osaka dan cadangan sequence of attraction yang sesuai untuk kami lawati di Osaka. Sebenarnya penting untuk traveller tahu sequence yang sesuai untuk melawat tempat menarik di sesuatu tempat. Taknak la penat pergi-balik nak cari tempat.

Sebelum merayap. Kami simpan beg kami di Stesen Namba tu. Ada peti untuk simpan beg dan luggage besar kt stesen tu. Beg kami sorang-sorang dah dekat 5kg. Kalau nak pikul sepanjang jalan, memang bengkok la belakang kami. Aku sekadar bawak portable wifi dan sedikit makanan dalam beg kecil aku. Kos simpanan waktu kami pergi adalah sekitar JPY700 (MYR28) untuk locker paling besar iaitu muat la untuk sumbat 3beg backpack.

3.1) Jadi destinasi pertama kami adalah - Osaka Castle!!

Ia adalah istana yg sangat gah berdiri di tengah bandar. Seni bina istana ni pun memang macam dalam cerita Ninja Boy tu la. Dengan tembok tinggi dan di kelilingi air parit lebar. Kawasan istana ni besar. Banyak kami habiskan masa untuk tengok berjalan kat kawasan istana tu. Masuk ke dalam istana ni, kami pakai Osaka Amazing Pass. So, just jalan je la masuk.
Inilah Osaka Castle yang disebut-sebut tu.

Di kawasan pintu gerbang nya, ada sebuah tempat macam dojo kot, tempat orang practice dan lawan pedang kayu Jepun tu. Meriah gak tempat tu dengan jeritan diorang. hehe.
Di pinggir pagar nak masuk.

Kawasan laman istana tu memang besar. Tapi Istana nya kecil je la. Tapi tinggi tingkat nyer. Dan kami pilih untuk naik tangga je ke puncak istana tu. Sebab beratur panjang..
Pintu masuk ke Castle.
Antara tempat menarik untuk bergambar. Sempat lagi Amin posing kat situ.

Aku dah start panas tu. Mula bukak jaket dah.

Dah sampai ke atas. Pemandangan di dek atas tu.

Sedikit gambar dalaman Istana nya.

Di tepi istana tu, ada service river cruise di sekitar istana tu. Tapi sayang, sebab schedule untuk boat tu agak lambat lagi. Dalam nak kene tunggu lagi sejam setengah. Dan kami rasa macam lama sangat untuk menunggu dan bakal melewatkan aktvti kami ke tempat lain. Jadi kami pun tak naik la bot tu. Kami bergerak ke destinasi la in pulak, dengan menapak ke stesen tren untuk ke destinasi yang berikut nya. Mujur la tiket tren semuanya included dalam Osaka Amazing Pass. Tak perlu nak fikir pasal kos setiap tren kami. hehe.
Bergerak meninggalkan istana. Ini antara pemandangan bandar Osaka. Banyak basikal.

Terserempak dengan anime famous di Malaysia yang digunakan untuk promosikan Osaka Castle.

3.2) Santa Maria Cruise.

Actually, cruise ni terletak di satu bahagian perlabuhan di Osaka yng dipanggil sebagai Tempozan. Kat area Tempozan ni, ada macam bende menarik yg diterokai. Cuma agak jauh jugak la perjalanan kami dari Osaka Castle tu nak ke Tampozan ni. Tapi once sampai sini, memang banyak attraction yang ada.

Agak penat jugak la nak cari jeti untuk Cruise ni. Siap kami kene game dengan sepasukan pemain Pokemon Go lagi kat sana. Siap berlari bagai, ingatkan diorang pun rushing nak ke jeti cruise tu.. Rupanya duk kejar pokemon. Penat kami join diorang berlari ramai-ramai. Kah kah kah.

Kami naik Santa Maria Cruise jam 4.00pm. Mujur sangat sebb kami tak perlu menunggu lama pun.
Jeti nak nak cruise.
Yang belakang aku tu adalah kapal nya. Tengah beratur nih.

Santa Maria Cruise ni membawa kami berpusing di pinggi laut di sekitar Pelabuhan Osaka nih dalam tempoh masa lebih kurang 40minit. Relax je la kat atas tu sambil layan angin laut. Cuaca waktu tu sedikit terik, mujur angin kuat dari laut, lega sikit. Sambil tu, seronok tengok ikan sebesar peha aku ni duk melompat dari permukaan air. Banyak plak tu, dalam 40 minit atas cruise tu, aku rasa dekat 50 kali jugak la aku duk nampak ikan melompat.
View semasa berlayar.
Atas kapal.

Waktu atas kapal tu, kami tengok-tengok jugak la tempat-tempat lain kat situ. Nampak je Tempozan Ferris Wheel, nampak Osaka Universal Studio. Masjid pun ada nampak gak waktu tu, tapi tak tau camne nak ke sana sebab lokasi dia macam kene seberang laluan laut tu. Banyak gak la tempat yang dilihat time naik cruise nih.

3.3) Tempozan Ferris Wheel,

Sebelah je dengan jeti untuk Santa Maria Cruise tu. Turun dari cruise, terus ke sini. Bende ni pun naik pakai Osaka Amazing Pass. Kabin untuk Ferris Wheel ni, ada 2 jenis kot. Satu yang biasa, satu lagi, yang lantai transparent. Naik sama je. Takde kene tambah harga pun. Tapi kalau yang lantai transparent tu, kene tunggu lama sikit sebab kabin tu tak banyak. Seorang kawan aku ni ada masalah gayat. Jadi tak sesuai la kalau aku bawak dia naik yg lantai transparent tu. Pitam plak dia nanti kat atas tu ha.. dah satu hal plak lagi. Jadi kami naik yang kabin biasa je la.
Haa. dah nampak ferris wheel nya.
Aku tengah excited, kaawan aku pulak dah start nervous.

Bende ni memang tinggi. Sayup je tengok ke bawah. huhuhu.
Dah semakin tinggi ia berpusing.

Sayup je view nyer.
Welcome to Osaka.

Bende Ferris Wheel ni, macam terletak di atas sebuah stesen bas, dan bersambung terus dengan sebuah mall. Jadi, Selepas turun dari wheel tu, boleh la kami tengok2 jap kat dalam mall tu. Ada sebuah kedai makanan halal kat dalam tu. Menu arabic. Tapi kami tak rasa nak makan malam lagi time tu. Sebab awal lagi. Jadi kami merayap ke destinasi terakhir kami dulu.
Dalam Tempozan market place.

Posing dulu sebelum meninggalkan kawasan Tempozan.

3.4) Umeda Sky Building.

Aku meneruskan perjalanan ke Umeda Sky Building pulak. Kalau tengok pada rel tren, macam dekat je dengan salah satu tren yang utama. Tapi rupanya, kene menapak dalam 1.5km jugak la dari stesen tren tu ke Umeda Sky Building. Dari jauh dah nampak sayup. Untuk sampai ke Umeda Sky Building tu, kami berehat sebentar di sebuah mall, yang menyediakan tangga besar mengadap sunset. Maka, ramai la masyarakat tempatan yang layan view sunset kat tangga tu. Aku pun join posing la kan. Keh keh keh.
Mall tempat orang layan sunset.

Setelah menapak merentasi jalan besar yang memang jauh, kami pun sampai ke Umeda Sky Building. Aku rasa bangunan ini antara attraction yang wajib pergi kalau dah sampai ke Osaka. Dan kami sampai sana pada waktu malam. Layan view Osaka waktu malam la pulak.
View Umeda dari bawah. Yang atas belakng tu la kami nak naik.
Terdampar kejap.

View from the top.

Tapi oleh kerana stamina kami yang dah hampir mencapai limit, kami sekadar layan view light-light je mampu. Time ni, record aku menunjukkan sudah hampir 18,000 langkah aku jalan. Hahaha.
Cantik gak view waktu malam nih.

3.5) Ramen Honolulu;

Ini adalah kedai makanan Halal yang terletak di celahan bandaraya Osaka. Dan kami memilih untuk manjakan diri malam tu dengan juadah makanan tempatan yang halal. Dan kali ini, HalalNavi memang membantu kami mencari kedai makanan ni. Depan kedai ni siap tulis "Halal". Cuma jangan expect tinggi sangat la. Sebab kedai ni kecik je. Dalam tu ada 10 tempat duduk je. Nak sampai ke kedai makan ni, rasanya aku kene menapak dalam 1.2km dari stesen Namba. Aku ingatkan dekat, dah la stamina sudah hampir sampai ke limit. Tabahkan kaki aku melangkah time tu.
kawasan persekitaran kedai makan tu.

Kos santapan aku malam tu adalah JPY1300 (MYR50), memang lebih kurang kos makan kat kedai hipster dah, walaupun juadah nya, adalah macam kat kedai makan biasa diorang je. Currency kannnnn.... makan ramen je tu.. Bayar makanan kat mesin macam vending machine. Dapat resit, baru bagi ke tukang masak dia. Hehehe.
View dalam kedai. Ada beberapa student Malaysia kat belakang tu.

Nampak la tukang masak potong ayam depan aku je. Sebab dapur dia memang kecil je pun, tapi tetap mampu memasak Ramen yang kaya dengan rasa serta rempah tempatan. Siap dengan 3 ketul ayam besar tu. Berbeluh dan kenyang aku nak habiskan semanggu Ramen sedap tu.
Inilah Ramen yang aku order.

3.6) AirBnB - di Suminoe-ku

Setelah hampir habis kudrat aku perah demi kepuasan diri, kami terdampar la di rumah sewa yang aku dah booking 2bulan awal. Rumah Jepun ni memang kecil. Dinding pun nipis je. Agak sesak sebenarnya untuk kami bertiga. Tapi kemudahan yang ada di rumah ni, kira mencukupi la. Siap dengan tandas, dapur memasak, air-cond dan juga microwave. As mentioned before, aku memang memerlukan microwave sebab nak masak nasi Brahim sebagai sarapan di sana.
Ini je ruang dia. Macam bilik jugak, tapi ada peti surat.

Kos penginapan kami di rumah adalah MYR200 (JPY5000) semalam. MYR200 tu nanti kami boleh devide sesama kami. Tapi tu la, akibat currency, ini je la rumah yang mampu kami cari dalam bajet kami.
Kawasan kejiranan rumah sewa kami.

Takpe, janji malam tu, kami tetap mampu tido nyenyak memikirkan cabaran hari esok yang pasti mengujakan.

Conclusion:

Osaka ni meriah jugak dengan pelbagai daya tarikan. Tapi rasa nya, cukup la kot sekadar 1 hari sahaja di sana. Negara tu besar dan pelbagai lagi daya tarikan menanti yang aku tak rasa boleh jumpa di Malaysia.

Sekian, terima kasih.
Firdaus H

1. Replies
    1. Wsalam. Tak. Gambar background je kat A'Famosa. Tapi bukan stay kat Melaka.